W czasie pandemii koronawirusa wykorzystanie narzędzi do pracy zdalnej wzrosło o 63 proc. w kancelariach prawnych i o 305 proc. w działach prawnych. Dodatkowo ponad 56 proc. firm prawniczych deklaruje zwiększenie zapotrzebowania na dedykowane oprogramowanie dla kancelarii prawnych, a 83 proc. przyznaje, że takie narzędzia poprawiły efektywność ich działania - wynika z niedawnych badań Bloomberg Law i Wolters Kluwer.
Według Bloomberg Law, wśród narzędzi wykorzystywanych przez prawników dominują aplikacje wideokonferencyjne, systemy zdalnego pulpitu, narzędzia do prowadzenia webinariów, aplikacje czatowe, narzędzia do współpracy zdalnej i streamingu na żywo.
"Pandemia wymusiła na prawnikach przejście na pracę zdalną - stąd znaczące wzrosty wykorzystania szeregu narzędzi pomagających w tym. Bardzo ciekawe są jednak także wyniki pokazujące wzrost zapotrzebowania na dedykowane oprogramowanie wspomagające prace kancelarii i działów prawnych. Według badań Wolters Kluwer, w ponad połowie firm prawniczych wzrosło zapotrzebowanie na tego typu aplikacje, a aż 66 proc. z nich deklaruje, że utrzyma wydatki na nie lub nawet je zwiększy w najbliższym czasie" - mówi Aidas Kavaliauskas, CEO i jeden z twórców Amberlo, oprogramowania dla kancelarii prawnych, które niedawno zadebiutowało na rynku w Polsce.
Jak wskazuje przedstawiciel Amberlo, wyniki te jednoznacznie sugerują, że jeśli jakaś firma prawnicza sięgnie po dedykowane rozwiązanie, to szybko przekonuje się o jego skuteczności. Potwierdzają to jeszcze inne wyniki badań Bloomberg Law – „Legal Opeations Survey 2020”. Wedle nich, aż 84 proc. pracowników kancelarii, które wdrożyły w ostatnim czasie tego typu program, przyznaje, że poprawił on efektywność działania ich firmy. Z kolei w działach prawnych odsetek ten wynosi 63 proc.
„Inne najczęściej wskazywane korzyści z wdrożenia dedykowanego oprogramowania dla prawników to poprawa przepływu pracy oraz więcej czasu na bardziej wymagające zadania. Co ciekawe, aż 77 proc. kancelarii oraz 66 proc. działów prawnych przyznaje, że trwa u nich proces zwiększenia wykorzystania tego typu oprogramowania” – komentuje Kavaliauskas.
Jak tłumaczy Kavaliauskas, nowej generacji rozwiązania IT dla kancelarii prawnych, takie jak np. Amberlo, potrafią przynieść ponad 1000 proc. zwrot z inwestycji w ciągu zaledwie jednego roku. Wynika to z faktu, że łączą one w sobie funkcje, które wcześniej były rozproszone w wielu różnych rozwiązaniach. Obejmuje to np. zarządzenie obsługiwanymi sprawami, kontaktami, dokumentami, kalendarzem, a także korespondencją emailową wszystkich pracowników kancelarii w powiązaniu do konkretnej sprawy i klienta.
„Systemy takie ułatwią również pracę grupową, rejestrację czasu pracy, a także umożliwiają łatwe fakturowanie klientów, co obejmuje elastyczne określanie stawek godzinowych czy wystawianie faktur z raportem rozliczającym zadania (z podziałem na godziny). Wszystko to z dowolnego miejsca na świecie, w przyjaznym środowisku przeglądarki internetowej, na laptopie lub w telefonie” – wylicza przedstawiciel Amberlo.
Wzrost zainteresowania technologią wśród firm prawniczych przekłada się także na coraz większą liczbę innowacji firm z sektora LawTech. Według danych firmy Thomson Reuters, liczba zarejestrowanych patentów w tym obszarze wzrosła na koniec 2019 roku do rekordowego poziomu 1369, co oznacza skok o 34 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Trend jeszcze wyraźniej widać, kiedy popatrzymy na dane z ostatnich pięciu lat, kiedy to liczba zarejestrowanych patentów wzrosła aż o 484 proc.!
„Pokazuje to potencjał rynku LawTech i skalę zainteresowania tego typy rozwiązaniami ze strony firm prawniczych. Pandemia na całym świecie bardzo przyśpieszyła proces adaptacji nowych technologii przez branżę prawną” – podsumowuje Aidas Kavaliauskas.
Dodatkowe informacji o Amberlo, a także dostęp do darmowej wersji próbnej programu firmy można znaleźć pod adresem: https://www.amberlo.io.
Link do strony artykułu: https://badaniamarketingowe.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/branza-prawna-zaprzyjaznila-sie-z-technologia-w-czasie-pandemii